Aktuální počasí na letišti Frýdlant nad Ostravicí
 

Letiště Frýdlant nad Ostravicí

Veřejnost | O Letišti | Kontakt | Webkamera

Air symposium 2010

Na plachtařském webu gliding.cz se před časem objevila nabídka zúčastnit se plachtařského semináře ve slovenské Prievidzi. Program sliboval přednášky o létání v Africe, v  horách apod. S několika dalšími plachtaři jsme se rozhodli akce zúčastnit. Cena nebyla velká, program byl atraktivní a navíc byla možnost shlédnout na živo dvousedadlovky Arcus, DG-1001M, PW-6U a Fox. Ve všech bylo možné se svést.Vyrazili jsme tedy zrána z LKFR a přes Staré Hamry-Turzovku-Žilinu-Rajec dorazili do Prievidze přesně načas. Hned po příjezdu bylo patrné, že organizace bude velice kvalitní. Po zaplacení registračního poplatku jsme vyfasovali igelitky s  propagačními materiály místní firmy Aerospool, rodiště Dynamica a opravny kluzáků. V igelitce se skrýval i plachtařský klobouček s motivem I love gliding over slovakia a zařadil se tak do mé sbírky plachtařských kloboučků.

Přednášky začaly vystoupením trenéra německé reprezentace Holgera Backa, jeho programem mělo být seznámení plachtařů s řízením týmu na plachtařských mistrovstvích. Nakonec nám však představil pouze letadlo DG-1001M a koncept DG-1001TE od firmy DG, ve které pracuje. DG-1001M je samostartující dvousedadlovka o rozpětí 20 metrů. Kluzák DG-1001TE(turbo elektro) je ekologickou alternativou k  pístovým benzinovým motorům, avšak jeho cenové a výkonostní parametry ještě zdaleka nedosahují kvalit kluzáků s pomocným pístovým motorem. Posuďte sami: cena oproti DG-1001M řádově o pár tisíc eurokorun větší, dolet na jedno nabití cca. 120km (!!!) zubovitým letem. No nekupte to.

Další přednášku obstaral trenér reprezentace ČR Petr Krejčiřík, tentokrát se zaměřil na výklad pravidel a taktiky plachtění v horských oblastech. Poutavým a zábavným způsobem osvětlil jak základy teorie plachtění v  horách, tak principy termiky, větru apod v horských údolích i na svazích. Vyprávění často doplňoval o své zkušenosti s lítáním v Alpách, na Novém Zélandu a naposledy na GP v Chile. bez nadsázky jsme se shodli, že přednáška Krejči byla nejlepší ze všech.

Následovala pauza na oběd a nás zlákala možnost se sletět v nádherném Arcusu. Fronta na něj byla však tak dlouhá, že než bychom se dostali na řadu byl by to už “seriózný IFR let, chalani”. Jak nám bylo řečeno od místního časoměřiče. Zatlačili jsme slzu, prohlédli další kluzáky a shodli jsme se že 20e za vlek nedáme, abychom se mohli svézt v PW-6 🙂
Odpolední blok přednášek odstartovala prezentace LX navigation, Glidertools.cz, SZ Jezow (výrobce PW-5 a PW-6U) a SZD Bialsko Biala (výrobce kluzáků SZD, Puchacz, Perkoz…).

Přednášku o meteorologii nám představil Eugen Lexman, slovenský meteorolog. Marně jsme se za celou dobu přednášky snažili rozpoznat v čem je gro, jaký je jeho motiv a čím nás chce vzdělat v oblasti meteorologie. Přednášku vzal totiž tento bezesporu odborník, tak obšírně, že se zdálo, že je to přednáška pro základní výcvik. Slušelo by se zaměřit na jednu oblast v této jistě krásné vědě a rozvyprávět se do hloubky.

Blok odpoledních přednášek zakončil Jozef Šnirc, techni z místní firmy Aerospool. Tématem mělo být seznámení s údržbou kluzáku a jeho laku. Místo toho se pustil do prezentace výrobků Shemmp-Hirth, poté přihlížející uspával byrokracií, ve snaze zasvětit je do systému CAMO a legislativy EU. Nakonec přeci jenom došlo na zmíněnou údržbu kluzáků, kde se zmínil o tom jak se o naše BM máme starat. Čekali jsme víc, ale asi toho co do údržby víc není třeba 🙂

Již za tmy jsme se vydali zpátky k domovu, možná trochu nenaplněni vědomostmi. Akce to byla bezesporu povedená, organizačně velmi dobře zvládnutá, sponzorsky podpořená firmou Aerospool, ale až příliš se zdálo, že se jedná o prezentační akci firem a né o předávání zkušeností v  oblasti plachtění. Informace o firmách a kluzácích se totiž dozvím na internetu, o tom jak se přilepit na svah, jak najít stoupání a kde přistát do pole zpravidla ne.

Těším se až porovnám tento seminář s jeho českým ekvivalentem:
Loek Boermans, Delft University, OSTIV President – budoucnost vývoje vysokovýkonných větroňů, jejich aerodynamika, design atd.
Sebastian Kawa – povídání o létání na GP či jen tak pro radost (mistrem světa snadno a rychle)
Antonín Pištěk, ředitel leteckého ústavu VÚT Brno – přednáška o činnosti LÚ VÚT, zkouškách GF-304 S atd.
Karel Minařík, Technical Director Aircraft Industries a.s. – pár slov o Kauze L-13 (kompletní a ucelený přehled o tom co se stalo, jaký je současný stav a kam směřují další kroky výrobce)
zástupce ÚZPLN – popis činnosti tohoto méně známého úřadu, detaily vyšetřování nehod (přednášející bude upřesněn)

Jiří Pělucha

více novinek