Aktuální počasí na letišti Frýdlant nad Ostravicí
 

Letiště Frýdlant nad Ostravicí

Veřejnost | O Letišti | Kontakt | Webkamera

Frýdlantský Fala Camp 2011

Aktualizace vlnových dní!!!

Po vzoru vlnových aeroklubových mocností jako je Jeseník a Krnov i ve Frýdlantě vlníme a poznáváme krásu Faly. V následujících odstavcích bych rád shrnul jednotlivé využité vlnové dny na letišti ve Frýdlantě.

11. 08. 2011 – Ondřejnická vlna, překvapivá a úchvatná…

V tomto týdnu mají na letišti soustředění kladeňáci. Dopoledne zkoušejí navázat do vlny, která se překvapivě tvoří. Vlna je však přes den slabá, ale odpoledne zesiluje a všichni se střídají a chtějí se aspoň na chvilku povozit v krásné klidné vlnce.

V pět odpoledne startuji i já a vypínám se ve stoupání 5+ po 3 minutách vleku. Stoupám nad Frýdlantem v několika osmičkách a poté se vydávám za Jakubem Kmoškem z Kladnozbraslavic, který lítá nad hrází Šance, tam to protahuju přes přehradu a zjišťuji, že stoupání drží, na 1+ dolétávám za sjezdovky na Bílou, kde mám 2200QNH. Vlna zde je nejspíše od jižního hřebene Kněhyně. Otáčím se zpátky a směrem na východ od Šancí vidím vyrýsované rotory. Tam však již nezalétávám. Cestou zpátky netrefím stoupavé pásmo a prolétávám až 2m/s opadání.

Zvedám se opět nad Frýdlantem a vlním až do západu slunce. Je to něco naprosto úžasného, zelená krajina pode mnou a sluncem vykreslené dlouhé stíny. Oblast Kopřivnice a Štramberku v zapadajícím slunci vypadá jako České středohoří, co jako… Lépe!!! Pak ještě zkouším lítat svah na Ivančeně, jde to a je to velice turbulentní. Přistávám s pocitem naprostého štěstí při západu slunce.

Meteoinfo: nejsilnější stoupání do 1,5m/s, vítr při zemi do 5 m/s jihozápad, ve výšce západ.

P.S.: Foťák jsem neměl, scenérie navždy zůstanou v mé paměti…

18. 09. 2011 – První využitá vlna při jižní až jihozápadní situaci

V sobotu 17. 09. se s Fazolem domlouváme, že to druhý den vypadá moc dobře. V noci vítr zesiluje a až mi nebezpečně cloumá s chatkou. Vstávám po sedmé a nevěřím svým očím, od Radhoště až k Lysé natažený lenťák.

Startujeme až po jedenácté, asi jsme nebyli dostatečně vlnově nabuzeni. Létáme s Fazolem TX a Honzou Valentou ve Vose klasicky mezi Čeladnou a Kunčicemi, ale vlna nic moc. Maximálně něco přes 2000QNH. Zkoušíme to k Frenštátu a tam jen vyklesáváme. Pak se chytáme na rotoru v 9-ti stovkách u Skalky. Chvilku se necháme fackovat a pak to vzdáváme a letíme k letišti. Zde na turbulentním stoupání chvilku blbneme v asi druhé vlnce. Sedáme napříč letiště, protože vítr mezitím docela zesílil.

Honza Valenta s Vosou mezitím kdesi vyvlnil 3300QNH. Podle jeho popisu to pak bylo mezi Prašivou a Huidai. Škoda, že neměl logr. Na první podzimní vlnopokus to bylo dobré, musíme myslet pozitivně 🙂

Meteoinfo: stoupání do 1m/s, vítr při zemi kolem 8m/s jižní až jihojihozápad.

28. 10. 2011 – Vlna na svatého Václava

Vlnově nadržení plachtaři sledují vlnové situace přes pracovní týden. Krásná vlna se dělá ve čtvrtek večer 27. 10. To však jedu teprve z práce. Na druhý den si domlouváme brzký sraz, který většina plachtařů ignoruje. Scházíme se tedy jen 3 a vlekař v sedm ráno. Vypadá to nadějně, ale než ve čtyřech vytáhneme vlečnou, která je až na 4 místě v hangáru, anež poskládáme 3 BM, startujeme v 9,30 do postupně utichajícího větru.

Vlek je až nad mraky, které potkáváme v cca 8 stovkách nad letištěm a jejichž hrana končí někde u Čeladné. No vypadá to nádherně, vypínám a fotím, pak zjišťuju, že foťák vypověděl službu. Proklesám se pod mraky skrz bezoblačné pásmo nad letištěm, zde nacházím asi metrové stoupání, které drží zhruba na ose Borová-Ferum, zde udělám několik osmiček, kdy mě stoupání tahá do mraku, otvírám brzdy a klesám zase do stoupání. TX a 22 mezitím hledají štěstí jinde. Situace se však rychle mění, vítr slábne, oblačnost se nasouvá. Přistáváme cca po 30-ti minutách.

Odpoledne se to zase rozfoukává, ale jihem a já zkouším svah na Lysé z druhé strany… Není to nic moc a tak opět po půl hodině sedím na zemi. Dneska se nedaří…

03.11.2011 – 07.11.2011 – Převážně jižní až jihovýchodní situace

Vlnová situace je již několik dní, s převažujícím jižním nebo jihovýchodním prouděním. Bohužel vlnu nikdo přes týden z LKFR nevyužívá. Jen pro příklad, čtvrtek 03. 11. – Megavlna,T. Suchánek deklarovaných 807km! Krásně vypadá i pátek, celá republika v oblačnosti, jen nad Frýdlantem fohnove oko, a tři krásné natažené vlnové jitrnice po celý den… Proč nikdo neletěl? 🙁

05. 11. 2011 – Vlna za odměnu, aneb kdo vydržel na rotorech, ten se pak kochal.

 V sobotu se provoz chystá, mě brzdí pozdní příjezd na letiště a rada AK. Do vzduchu jde nejdříve TX Fazol, poté 22 Magnus, a pak další. Já startuji v půl jedné, vlekaři cítí jedny z posledních provozů a tak se houfně střídají, každý po dvou startech.

Ke mně přijíždí vlekař nejmenovaný, startujeme a dvěstěpětka míří na klasické vlnové místo. Když prolétáváme rotory, čekám odbočku vpravo směrem za Smrk ale vlekař hrdě vpřed proti Fohnové oblačnosti za Lysou. Ani do radia neříkám, ať odbočí, jen jsem zvědavý, jak to dopadne… Až je fén asi tak 1km od nás, vypínám se, otáčím zpátky před Smrk a zvedám se na rotorech. Stojí to dost úsilí, ale za odměnu, když se nad ně zvednu se a kochám v klidném pásmu nad rotorovými oblaky.

Létám s Magnusem v 22 jako poslední, vychutnáváme si oblačnost, která se před západem slunce objevuje na rotorech. Kecáme s plachtaři z Hranic, kteří se vozí na svahu, mají totiž 8/8 oblačnosti 🙂 Magnus útočí na pětihodinovku takovým způsobem, že si od času západu slunce odečetl 5 hodin, přidal 10 minut jako rezervu a to byl jeho čas startu. 😀 Nakonec to i tak zvládl a přistává těsně před západem. Spokojený, zmrzlý, vysmáty…

Fazol se za letu zkoušel probojovat až na Javorový, za Travným nalezl docela silné stoupání, Javorový otočil, ale pak nedbaje základních principů, zkoušel přeskočit hřeben a fén. Ale nakonec se na letiště zpátky dostal.

Meteoinfo: stoupání i ke 3m/s, vítr při zemi jih až jihojihozápad do 8m/s, ve výšce zvláštní.

06. 11.2011 – Vlna poznávací, objevovací a průzkumná

Po úspěšné vlnové sobotě studujeme předpověď na neděli a domlouváme se s klukama na sraz v 7 ráno. Ráno vstávám před sedmou a na letišti se nepohne ani lísteček. Nechápu. Po prostudování moderních meteozdrojů zjišťujeme, že na Lysé fouká ze správného směru a dokonce celých 15m/a. To už se rozfoukává i na zemi. S Mirou Válkem si chystáme elektroniku do Twina a jdeme ve dvojím. Startujeme po půl desáté.

Těžkého Twina řídí Mira v rotorech velice úspěšně a já se bavím tím, jak to s námi hází. Po 6 minutách turbulentního vleku se vypínáme, vária na +5, později se stoupání ustálilo na +2. Za krátkou dobu stoupáme do FL70 a přecházíme na Mošnov věž. Pak přichází fáze debil a asi 50 minut se plácáme kolem 2000QNH a nemůžeme se zvednout výš. Pak nás Magnus informuje o silném stoupání na Smrku, letíme tam, a co myslíte? No je tam. Stoupavé pásmo je docela blízko hřebene, blíž, než sem zažil z předchozích letů. Zde vyvlníme 2900QNH a zkoušíme prozkoumat okolí. Pouštíme to za Lysou a v rovném letu nás to drží, a chvílemi stoupá. Za Travným nalétáváme opět +1m/s a překonáváme 3000QNH. Otáčíme se až za Morávkou a zbytečně blbě jdeme proti větru. Vracíme se zpátky za Smrk, kde nastoupáme a protáhneme se až za Velký Javorník.

Vracíme se zpátky a zkoušíme jinou stopu směrem k Hnojníku. Tam se opět dá nalézt až +1. Jsme ve vzduchu už ke třem hodinám. Průzkum blízkého okolí a parádní vývoz začínajícího vlnaře máme tak jdeme na přistání.

Druhý let jdu ještě s Fazolem, ale ten nedbá mých rad, že dnes to stoupe trochu blíž horám a po otočení Morávky a Javorníku zkouší štěstí na závětrné straně neviditelného rotoru. Po hodince sedáme. Ten je vysmátý, ale to že to zdupal on a né počasí nepřizná. 😀

Doplním ještě: Honza Valenta 3500 QNH, Lubor Sobek, přes 5h, přes 3500 QNH. Doplňuji, že všechny lety samozřejmě na spojení s Mošnovem 125,1.

Meteoinfo: stoupání 2,5-3m/s, vítr na zemi jihozápad do 8m/s.

Jižní až jihovýchodní situace končí v pondělí, před polednem se namalují krásné lenťáky. Škoda že to nikdo neprozkoumal… Za Bílými Karpaty – Javořinou dosahují Meruňkáři výšek 4000QNH

26. 11. 2011 – Ondřejnická fala, jedinečná, nadmořská…

V sobotu se nad ránem vracíme z Magnusovy tančírny, cosi pospíme a pak dopoledne při mírném větříku chystáme provoz a přezkoušení pro solistu. Krásný ondřejnický fén dává tušit, co se ve vzduchu děje. Startujem s Twinem na opakovací vývrtko-pádový let a když se po turbulentním vleku v 5 stovkách vypínáme, radím adeptovi na solo zaletět kousek před ten mráček… A šup, 2 metry hore a už se vezeme, lítáme si ve fénovém oku, všude kolem oblačné moře. Tohle jsou lety za odměnu, za odměnu pro žáka, který celou sezonu dřel okruhy, vymezené, vyplavání a tak dále…

Začínáme elementární akrobacii :), tedy ostré pády… po několika kusech končíme ve větší výšce, než jsme začali. To je sen, zvládáme ještě několik vývrtek a pak sestup na brzdách a skluzem dolů, protože přijíždí inspektor. Solista následný přezkušovák zvládá na výbornou a i po mírném zvažování, jestli jej do turbulentního ovzduší pustit, zvládá i solo let. Na zemi totiž fouká do třech metrů, mírná turbulence je až ve výšce a nad Frýdlantem, tam jej ale netáhneme! Takže gratulace Aleši!

Poté jdeme do vlny ještě s Pupušem, po třech minutách vleku se vypínáme. Řekneme si upřímně, kde jinde to mají 😀 Na váriu +3m/s a jedeme nahoru, za chvilku jsme nad mořem a kocháme se. Poté zkoušíme v nejsilnější oblasti stoupání rameno Pržno-Čeladná, 190kmh a stále +1m/s. No není to labůžo. Pupuš mě však při 190kmh chce vymrazit, protože přes panty a kabinou strašně táhne a já jsem si nevzal jägerovy drtiče mrazu, rozuměj jégrovky 🙂 Tak sedáme a já jdu rozmrznout ke krbu. Jo, pro Pupuše úspěšná vlna, přetrhl tradici “Z vlny do pole!”

Meteoinfo: dostup cca 2000QNH, šlo by to snad i výš, jen trochu trpělivosti, stoupání ze začátku +3ms, pak stabilní +1ms, k večeru však už výš jen nuly, vítr na zemi střih z jihozápadu, vrchem už od pár stovek západ s mírnou severní složkou.

27. 11. 2011 – Ondřejnická fala, bystrozraká, kochací…

Po hektické sobotě, nedostatku spánku a zimě nesleduji předpověď a vyspávám do devíti. Po baráku však chodí nedočkavý Bohouš a tak mě hecuje pro další vlnoden. A skutečně, obloha blankytně modrá, sem tam rotory, sem tam lenťáčky. Omlouvám se z nedělního oběda doma a taháme hangár. Nakonec jdeme tři, LS3 Fazol, Bohouš VSO-10 a Cirrus já! Zbytečnosti jako foťáky sebou netaháme… na co???

Nahoře nás čeká stoupání až 2 ms, dohlednost 150km, krásně zalité Slovensko, které ukazuje všechny svoje pohoří. Snad poprvé vidím Vtáčník, Sitno a jiné daleké kopce. Velká Fatra je z 3km od Smrku jako by kamenem dohodil, jen tam klouznout. Podle flymetu byla červená jitrnice natažená i východně od Kněhyně, směrem na Podolánky, klužu tam a po opadání které prolétám, nacházím 1 až 1,5ms nahoru, zkouším to a zkoumám to tam, funguje to tam spolehlivě, ikdyž člověk musí sem tam více pohledat. Mošnovák nám dává hladinu 100, poté klouznu zase před Ondřejník, nacházím +1,8ms a stoupám až do hladiny 108, s Mošnovákem licitujeme na FL125 🙂 Tak vysoko to ale dneska za Ondřejníkem není.

Směrem k Frýdku Místku se ve výšce udělaly krásné lenťáky, zkuším to před ně a překvapivě to nijak nepadá, chvílemi i slabě stoupe, ale většinou mám nulku, dojíždím až k Paskovu kde se otáčím a smažím si to zpátky nad Frýdlant a pak přes docela výrazné rotory klesám na přistání… Naprostá spokojenost, maximální výška 3260 QNH, vlnař roku zůstal neohrožen…

Meteoinfo: dostup 3200QNH, vítr na zemi do 5-6ms, výrazné rotory nad letištěm, ve výšce západ se severní složkou.

3. 12. 2011 – Fala multimediální, pornografická, pofrontální

V sobotu 3. 12. 2011 se na letišti konají teoretické pilotky, ráno je vlhko, zataženo, bez větru, po dešti. Během dne se vítr všelijak točí a odcházejí poslední zbytky fronty. Říkáme si, že žádná vlna nebude, protože máme konečně připravenu techniku, dvě digitální kamery Go Pro. Kolem poledne už vypadá situace poněkud lépe. Vytahujeme Twina a vlečnou a vyčkáváme a sledujeme vývoj počasí.

V jednu hodinu se situace zlepšuje a jsou vidět rotory i fén přes hřebeny hor. Taháme Twina na start, lepíme Go Pro kameru na křídlo, jednu si beru do kabiny a startujeme na vlnový vývoz! Cestou míjíme docela slabé rotory. V oblasti Kunčice, Čeladná je cumulů fractů hodně a tak si dáváme delší vlek na jistotu. Vypínáme se v 1000 m QFE a na rotorech hledáme stoupání. Po několika osmičkách na rotorech za Smrkem poslechnu zkušeného vlnaře přede mnou, který říká: „zkus to tady dopředu doprava“, vydáváme se přes Ostravici, nad přehradu šance, kde se nad Masarykovým údolím tvoří Fénové oko. Fén krásně teče přes hřeben kopců nad přehradou a pak zase nahoru přes Čupel a zakrývá Lysou. Zde se po dvou osmičkách na rotoru zvedáme a stoupání se uklidňuje, jsme v lamináru a tak si užíváme klidného letu a fotíme. Scenérie jsou to opravdu úžasné.

Stoupání nad Masarykovým údolím pomalu slábne a fénové oko se zavírá, zkoušíme tedy přeskočit na tradiční místa nad Čeladnou a Kunčice, srovnáme a stoupáme přímým letem při Groud speed cca 20kmh 🙂 Slunko mizí za mraky nad horizontem a kabinou aspoň vzadu nesnesitelně táhne. Začíná být kosa, i vlnař vepředu něco mamrá a konečně si nasazuje čepku. 😀 Pomalu se dostáváme vpřed, blíží se však západ a tak se už jen vozíme kolem rotorových fractů a blbnem, kamera na křídla pořád drží a vše nahrává…

Nad letištěm vyklesáme, a přistáváme se západem. Večer pak sledujem video a fotky, ze kterých pak Magnus, v době historicky zanedbatelné, vytvoří vlnové video! S mým vlnovým kolegou, Cpt. Hookem alias Jardou jsme spokojeni, že jsme do toho šli. Snad to ještě foukne…

Magnus pak sestříhal opravdu parádní video, skoro až pornografické pro dlouhé zimní večery!

Video od Magnuse!

Meteoinfo: vítr na zemi do 3 metrů, nárazy do 4, stoupání na rotorech větší, ve vlnce však do 1ms. Náš dostup 2000 m QNH, šlo by to snad i výš. Po západu vítr sílí a naznačuje, že tam někde ve tmě je  vlna jak hrom…

10. 12. 2011 – Fala ondřejnická, přeletová, tréninková

V pátek sleduju předpověď a vše nasvědčuje tomu, že by se mohlo v sobotu opět zadařit. Vítr ve všech směrech západní, síla s výškou rostoucí. Domlouváme se na brzký ranní sraz na letišti. Nakonec ještě večer jedu s Magnusem do Frýdlantu, a dáváme si povinné pivo a jsme v očekávání sobotní vlny.

Ráno vstáváme před svítáním, dole ve Frýdlantě se nehne ani lísteček, pofrontální oblačnost však ve výšce postupuje docela rychle a správným směrem. Voláme si s „Lesníkem“ z Hranic, který se v pátek vyptával na možnost vlnit u nás, seznamuju ho se situací a zatím se rozhoduje vyčkávat. Jsem si vědom toho, že před 14 dny, kdy jsme letěli taky vlnu za Ondřejníkem, ráno taky nefoukalo, a až kolem 10 to začalo. Vytahujeme tedy hangár, nahříváme vlečnou důmyslným systémem fukarů, připravujeme elektroniku a vlno-oblečení. Po desáté hodině vítr naznačuje, že by mohl dnes fouknout i ze správného směru.

Jdeme do vzduchu jako druzí v cca 11:30, za našim VLP, který se školí na Piráta. Vlek není příliš turbulentní, teda nevím, neřídím.  Jen se vezu a čumím na zasněžené hory kolem a v dálce na úžasnou bílou Malou Fatru. Vypínáme se ve stratosféře a hledáme. Po chvíli nacházíme nulku klasicky nad Frýdlantem, Ondřejník funguje, ale zatím slabě. Více než 45 minut vlníme na nuličce v cca 800m QNH, mezitím jdou do vzduchu ostatní borci. Pak to zkoušíme směrem na Ostravici, nacházíme až +1,5m/s a na minimální rychlosti stoupáme.

Směrem na Staré Hamry, přes přehradu Šanci to vypadá dobře, napovídají nám chmury, nejspíše rotory. Narovnáváme to tam a jedeme všichni společně. Pod námi vidíme Fazola se svou TX, jak nebojácně razí dopředu. Z naší výšky se to zdá docela nízko. Na rotorech to však drží a všichni se otáčíme až na zmenšeném opadání za sjezdovkama na Bílé. Na zpátečním ramenu to natahujeme až do FM a zase zpátky na Hamry. Zkoušíme to na vyšší rychlosti a zjišťujeme, že by to takhle taky šlo.

Později se při poletovém rozboru u piva a česnečky u Fucimana shodujeme, že tahle naše malá ondřejnická vlnka jde využít na deklarovanou stovečku. Když by to fouklo trochu více, asi tak nějak jako 27. 11., dala by se z výšky 3000m, které jsme dosahovali zaletět i 200km, snad, teoreticky. Máme aspoň co trénovat. Víme však, že to jde. Magnusův let je tím důkazem, jen si jouda neprotnul pásku podruhé, když se situace zlepšila a když jsme začali lítat rameno FM-Bílá. Mohl by to být průměr kolem 100km/h.

Meteoinfo: vítr mírný, jihozápad do 4m/s, ve výšce západ, dostupy nic moc, max 1400QNH ale na povození se v prosinci (!!!) to stačilo!

Vlnové lety všech čtyřech borců zde!

Bude ještě vlna? Jako dlouho nám zima umožní utíkat před předvánočním shonem tam nahoru?

více novinek