Aktuální počasí na letišti Frýdlant nad Ostravicí
 

Letiště Frýdlant nad Ostravicí

Veřejnost | O Letišti | Kontakt | Webkamera

Víkend dlouhých pravítek

Počasí o víkendu 26. – 27. května bylo frýdlantským plachtařům velmi nakloněno!

Již v pátek se Flymet v předpovědi výrazně zelenal (zelená znamená leť!) a tak na sobotu plánujeme s Fazolem 500 km. Trochu jako hec, ale co kdyby to vyšlo. Trať volíme vzhledem k větru FAI trojúhelník s otočnými body Nitra a Spišská Nová Ves. Startuju jako první, vypínám se brzo, krachuju a přistávám 😀 Vzpomínám si na známe plachtařské úsloví o jednom delším vleku než o dvou kratších. S Fazolem chvíli vyčkáváme a po chvilce startujeme znova. Fazol se vypíná na Lubně a začíná točit nejdelší stoupák svého plachtařského života. Slabé stoupání a silný vítr ho odnáší o 9 km dále od místa vypnutí. Já se podruhé opět chytám nad zemí ve 300 metrech, ale vytočím dvoumetr a jdu do pásky. Fazol jde za mnou, ale volí jinou stopu a krachuje v závětří Ostrého, já mezitím dobírám výšku na Lysé a jdu na trať s tím, že to Fazolovi budu značkovat, až se zachrání a vydá taky.

Mírně západně od kurzovky směrem na jih se tvoří řada cumulů a tak pod nima kloužu, dobírám si výšku u Velkých Karlovic a pak zase rovně, sem tam udělám zatáčku nebo osmičku v pořádném stoupání, ale nezdržuju se, houpu a tlačím dál. Na úrovni Dubnice nad Váhom vidím údolí Váhu bez mraků. Rozhoduju se tedy neklouzat po trati, ale jít pořád pod řadou až kam to půjde. Fazol se mezitím taky vydal na trať a houpe mu to stejně dobře. Míjím Velkou Javořinu a dostávám se do prostoru bratislavského TMA, ladím Bratislava radar a ten mi povoluje jít po kurzu na jih.

Západně od jaderné elektrárny Jaslovské Bohunice to otáčím zpátky na sever a od řídícího dostávám max. výšku FL70. Po chvíli nacházím pěkný dvoumetr, točím, točím, mrknu na výšku a FL 71, srovnávám, kloužu a najednou nade mnou 2x MiG-29 Slovenské armády v krásné zatáčce ve formaci. Vzdálenost asi 500m, výšku mají nade mnou asi 200-300m. Bratislava radar, OK-1979, měl jsem právě vizuální kontakt s dvěma Migy-29. Jo, jo, vím o nich, jsou tam u vás, ale výše 😀 Tlačím pryč, zpátky do Česka a je mi jasné co znamená věta: Však TMA není z betonu… Když u Velkého lopeníku na hranici s ČR nalítávám třímetr, ptám se Bratislavy, jestli ty Migy už jsou pryč, dostávám odpověď, že jsou 40km ode mě a tak spokojeně točím a pokračuju zpátky na sever. Fazolovi mezitím klekla baterka, a tak otočil domů, asi 30km za přede mnou. Škoda.

Zpátky je to zase jízda, u Horního Lidče dotáčím prozatimní maximum dne, 2100QFE, prohlížím si chaloupku, kam sem kdysi jezdil za milou a tlačím dál, Horní Bečva, opět šprajc jak byk. 4 metry jen to hvizdne. Zkouším to na Javorový a dělám první větší chybu, chvíli to na Javorovém hledám a až pak zkouším mrak na kopci vedle, a tam 3 metr. Dále to zkouším natáhnout do Polska směrem přes Wislu, ale tady mi to evidentně nesedí a tak se otáčím přes Jablůnkov a mířím směrem na jih na Karlovice. Na Hamrech potkávám Pepu v Emě, jak si to šine k poslednímu otočáku 🙂 Mám za sebou 350 km, otáčím se u Karlovic a počítám, že zpátky u Lysé budu mít 400 a do vytouženého 5kila bude chybět 100km.

Je teprve půl páté a od Lysé se směrem na sever táhne řada jako z učebnice. Odbočím pod ní a tlačím, občas v silnějším stoupání doberu maximum a pokračuju dál, řada míří přes Těrlicko, Havířov, Dětmarovice dále do Polska a končí před městem Rybník. Pod mrakem, kam si to šinu se něco třepetá a tak kolem toho udělám kruh, a co nevidím. Žralok! Nekecám, asi půl metrový balónek, podélný, s ploutvema a s nakresleným žralokem, který se na mě tlemí. Směju se, udělám kolem něho ještě jeden kruh, srovnávám to na sever a přepočítávám kilometry. Uletěno 449 km, domů to je 55km, otáčím to a i s rezervou to musí vyjít na 500km.

Mám 1600 QFE na Frýdlant a 55 km domů, to musí vyjít, přesvědčuju se. PDA mi na Mc 1,0 píše 100m rezervu na přílet. Bude to zajímavé, říkám si a snažím se vydržet s nervama a neotočit každé drbnutí do vária a jen to mírně zhoupnout na klapkách. Před Frýdkem mám 450m a vzpomínám, že kdysi to Rosťa doletěl s Vosou z Olešné z 300m. Tak mi to přece musí taky dát. 5km od letiště jej už vidím. Úhel je na mrtvicu, normálně vidím do hangáru. Mířím na severní část letiště, přes lubenské pole. Pokud nebudu mít rychlost ani výšku tak bych sednul tam. Poslední 3km, tlačím na 200kmh, u kravína klapkuju, stoupám do 100m, tahám kolo, 4 zatáčka a finále. 513 km je doma!

Podle deklarace to není, ale je to po 24 letech čtvrté 5kilo uletěné z Frýdlantu!

Následující den v neděli, jsou všichni nabuzení, tahají hangár neskutečně brzo a plánují podle dlouhého lovečáku 🙂 Já beru afis a pomáhám s deklaracema. Vyhecovaný Lumír, plánuje 4kilo, aby se taky předvedl. Fazol plánuje směle 500FAI triangl. Ostatní 3kila, pětihodinovky, atak dále.

První jde do vzduchu Fazol, po něm Styk Pohlavsson, který se škube ve 300 metrech a pak samozřejmě krachuje. 😀 Kabely k Volkslogu mu ruší rádio a tak urychleně půjčuju svůj, předeklarovávám a on za necelou hodinku letí znova. Ostatní jsou mezitím ve vzduchu a někteří už na trati.

Asi po hodině kontrolujeme Fazolův online tracking a zjišťujeme, že to zvesela tlačí po Nízkých Tatrách, když jej kontrolujeme podruhé, tracking má poslední polohu v 1300m nad Spišskou Novou Vsí a stojí… hmmm. Do minuty telefonát a na něm Fazol, že upadl ve Spišské 🙂 Naštestí si chce Bolek zaletět se 142kou do Tater na výlet, tak plánujeme převlek a Fazolovi dáváme vědět, že to bude drahé 🙂

Ostatní přeletáři pořád na trati, kolem se to začíná mračit, sem tam vidíme přeháňku. V podvečer je tady první R3 a Styk Pohlavsson. Přistání je už skoro na dvojku, ale on je stejně pořád vysmátý. Další tu pak je LS1 a Orlík. Lubor v Orlu uletěl deklarovaně 200km, pěkně! Pár minut na to přilétává Lak 12 s Lumírem a do půl hodiny se objevuje i Honza s DG200. Všichni doma, jeden na převleku zpět. Úspěšný víkend za námi. Dnes změnili všichni deklaraci za letu, krom Orla, tedy všichni letěli volně. Lumír 400km, Honza uletěl svoje první 3kilo, Stykovi to na 300 nevyšlo, Fazol objevil kouzlo cílových přeletů a všichni jsou spokojeni.

Víkend dlouhých pravítek se vydařil, celkem se z Frýdlantu uletělo za dva dny 2800km. Je to taková první vlaštovka.

Jiří Pělucha

P.S.: Fotky dodám!

Sobotní lety tady!

Nedělní lety tady!

více novinek