Na kafe do POLSKA
Při každém vzletu z našeho letiště Frýdlant nad Ostravicí se při pohledu na sever rozprostírají nekonečné roviny Polska. Chtěl bych se s Vámi podělit o mé skromné zkušenosti s létáním po této sousední zemi, která nám je opravdu nadosah! Polsko, je země charakteristická svými rovinami. Jen hranice s ČR a Slovenskem je lemována horami, jinak rovina a nic jen rovina až k moři, občas nějaké město a spousta jezer!
Poláci jsou specifičtí, jsou to maximalisté! Vše dělají naplno, když se baví tak naplno, když pijí tak naplno, a když létají tak taky naplno. Jsou to neskuteční nacionalisté, ale stejně tak velicí kosmopolité! Od toho se odvíjí i celá filozofie dění v Polsku. Malé létání (tedy malá letadla – od rogala po Cessnu) se ubírá zvláštní cestou, letecký úřednický šiml si žije svým životem a praktický život pilotů si žije po svém. Zákony jsou mnohdy tak zašmodrchané tak, že je pro ně lepší si letadlo registrovat u nás, pilotní průkaz na ULLa v Polsku neexistuje a tak si spousta poláků děla průkazy u nás. V Rybniku dokonce vyučuje česká škola ULL. Ale polští piloti si našli své cestičky. Existuje spousta pilotních webů, já komunikuji přes LotniczeForum, kde se dají nalézt informace o sletech a piloti si zde vyměňují zkušenosti. Mají taky pěknou stránku se všemi informacemi o letištích v Polsku. Tato strana se dá převést do Google Earth, který úspěšně používám k plánování tras a to nejen v Polsku! Důležité informace se nacházejí v AIP, používám taky Dla Pilota, který je jakousi oficiální stránkou polského General Aviation.
Něco málo k praktickému létání v Polsku: Pro lety v Polsku používám mapy Jappesen, jsou to 3 mapy EP-1 až 3, pro celkový přehled mam Polskou 1:1 mil. Poláci mají sice letos novou ICAO 1:500 000, ale nevydávají ji každý rok a navíc komplet stoji 294,- PZL, což je cca 2 000 Kč. (kus po 59.- PZL). Do Polska se lítá bez letového planu. FLP (letový plán) je třeba pokud letíte do CTR (řízená oblast), ale i pro průlet CTR musíte podat FLP. Poláci komunikují, hlásí se při každém letu, i když to není nařízeno. Vstup do Polska je přes vstupní body, i když to není podmínkou. Já používám PADKA, NETIR a TUSIN, ale jde to bez problému i přes Dětmarovice. Zahlásím se na Ostrava Radar a na vstupu do PL mě přehodí na Krakov INFO. Tady komunikuji buď polsky, nebo anglicky. S komunikací není problém, na Krakově jsou příjemní, a když je klid, tak i povykládáme o jiných než leteckých záležitostech. Na dohled z našeho letiště máme několik pěkných letišť Rybnik, Gliwice, Katowice – Muchowiec, Bielsko-Biala, Žar. Myslím, že je to námět na hezký odpolední výlet na kafe, poznat jiný kraj, jiné lidi!
Rybnik, velké, skoro čtvercové letiště, tráva, takže vždy sedám proti větru, i když to třeba není přesně v jejich GEO.
Občas je třeba dávat pozor na prahu dráhy 30, kde ryjou divočáci. Je tam plachtařská letecká škola, taky padačkáři a modeláři, přes týden je provoz slabší, o víkendu rušno jako na Václaváku. Bohužel komunikace jen v polštině, ale to je na malých letištích všude! Přistávací manévr bez Polské komunikace je trochu náročnější na pozornost, poprvé jsem měl v Rybníku i incident, přistávali jsme ve dvojici, druhému éru vjela na dráhu dodávka, no skončilo to dobře. Na ploše stojí dva hasící Dromedary, stále připraveni ke vzletu.
Před hangáry je pořád rušno Na letišti příjemná restaurace, venkovní stan, lidé příjemní. Poplatky se na malých letištích nikde nevybírají. Ale pozor na řízená letiště, tam se můžete pod poplatky nepříjemně prohnout!!
Dalším letištěm jsou Gliwice Trynek.
Obdobné jako v Rybniku, velké, čtvercové travnaté letiště, služba AFIS jen o víkendech a jen v polštině. Pěkná restaurace na úrovni s celoročním provozem! Před hangáry stojí nějaké vrtulníky, jinak většinou klid jako na hřbitově.
Katowice – Muchowiec. Finále 23 je nad městem, trochu nepříjemné, ale dá se. Letiště se dvěma drahami – beton a tráva, příjemná restaurace s celoročním provozem.
Letiště Bielsko-Biala se nachází na úpatí polských Beskyd, na okraji města. Bielsko má bohatou leteckou tradici, ještě se tady nějaká letadla vyrábějí (3xtrim), ale zašlá sláva, polní tráva. Restaurace s terasou a celoročním provozem, příjemní lidé. Každý rok koncem prázdnin pořádají letecké dny (Piknik Lotniczy), který je velkým leteckým svátkem pro široké okolí!
20
Žar, jednosměrná vzletová a přistávací dráha pod horami u jezera, nad letištěm přečerpávačka, kouzelné pohledy. Restaurace příjemná, provoz jen víkendový a to jak na letišti, tak i v restauraci.
Kousek za Bielskem na východním břehu Goczalkowského jezera je nove letiště Kaniow. Pěkná betonová plocha, nové hangáry, ale na výlet to moc není, kolem haldy, na letišti nic na pokoukání.
Jsou to mé skromné zkušenosti, snad to někoho inspiruje. Ing. Rudolf Zielinski