Plachtění není koníček, ale životní styl
Teoretická výuka pilota kluzáku
Před zahájením praktického výcviku probíhá teoretická výuka v rozsahu 60 vyučovacích hodin. Hlavní náplní je základní seznámení s obsahem jednotlivých předmětů v rozsahu potřebném pro zahájení praktického výcviku.
Přednášenými předměty jsou:
- Letecké právo a postupy ATC
- Lidská výkonnost
- Meteorologie
- Komunikace
- Základy letu
- Provozní postupy
- Plánování a provedení letu
- Všeobecné znalosti letadla
- Navigace
Teoretická výuka probíhá formou hodinových vyučovacích bloků v učebně přímo na letišti ve Frýdlantě nad Ostravicí. Po ukončení teoretické výuky následuje přezkoušení znalostí jednotlivých vyučovaných předmětů, a to písemnou a ústní formou.
- Teoretická výuka stojí 2.500 Kč
- Individuální výuka, konzultace 200 Kč/hod
Praktický výcvik pilota kluzáků
Praktický výcvik pilota kluzáků se provádí dle schválené osnovy Aeroklubu Frýdlant n. O, se kterou se seznámíte po ukončení teoretické části výcviku. V úvodu výcviku absolvujete pozemní přípravy, které zahrnují praktické informace o kluzáku L-13 “Blaník” na němž výcvik probíhá, padáku, obsluze navijáku, obsluze vlečného zařízení letounu a v neposlední řadě praktický nácvik důležitých úkonů v kabině kluzáku.
Pak už vás čeká seznamovací let s instruktorem a další plnění jednotlivých cvičení v daném pořadí. Přejít k dalšímu cvičení je možné až po zvládnutí úlohy a schválení instruktorem. Po splnění celé výcvikové osnovy proběhne teoretická a praktická pilotní zkouška s inspektorem Úřadu pro civilní letectví ČR. Výcviková osnova umožňuje výběru ze dvou variant výcviku, v každé z nich je stanovena minimální letovou doba a počet startů k jejich splnění.
Výcvik dle této osnovy je prováděn kombinací nácviků vzletů za navijákem a vzletů v aerovleku – za vlečným letounem.
Doporučený počet letů dle této osnovy je cca 110 vzletů, z toho cca 90 vzletů za navijákem a 20 vzletů v aerovleku.
Předpokládaná celková letová doba na větroni je cca 20 hodin, z toho cca 1/2 s instruktorem.
Z dlouhodobé praxe však vyplynulo, že uvedené počty vzletů a letových hodin nemusí být vždy dostatečnou zárukou pro získání dovednosti a znalostí při přezkoušení před samostatnými lety, nebo při absolvování pilotní zkoušky. Jsou však i případy, kdy se žáci dostali k samostatným letům a následně i pilotním zkouškám při nižším náletu hodin. Samozřejmě toto vše platí pouze při dodržení pravidelnosti a vyšší intenzitě výcviku (např. každá sobota a neděle), kdy není nutné opakovat již splněná cvičení z důvodu dlouhé přestávky v létání.
Cena tohoto typu výcviku je cca 25 – 35.000,-Kč.
Kalkulace letových nákladů
Skutečné náklady výcviku se odvíjejí od spotřebovaných letových hodin kluzáku, navijákových startů a minut aerovleků. Před zahájením výcviku zaplatí každý pilot-žák zálohu na letové náklady, ze které se průběžně odečítají skutečně spotřebované (odlétané) letové náklady. Při snížení množství finančních prostředků pod stanovenou mez je pilot-žák povinen předplatit si další částkou svou následující letovou činnost.
Aktuální ceny letových nákladů základního výcviku platné od 1.1.2013:
- Kluzák L-13 Blaník a L-23 Super Blaník – 390 Kč / hodina
- Aerovlek za vlečným letounem – 70 Kč / minuta
- Navijákový start – 60 Kč / start
Vyzkoušejte si let na vlastní kůži
Než začnete s výcvikem, bude nejlepší si vše vyzkoušet.