Plachtění není koníček, ale životní styl
Teoretická výuka pilota kluzáku
Před zahájením praktického výcviku probíhá teoretická výuka v rozsahu 40 vyučovacích hodin. Hlavní náplní je základní seznámení s obsahem jednotlivých předmětů v rozsahu potřebném pro zahájení praktického výcviku.
Přednášenými předměty jsou:
- Letecké předpisy,
- Všeobecné znalosti letadel,
- Letové výkony a plánování,
- Výkonnost člověka,
- Meteorologie,
- Navigace,
- Provozní postupy,
- Základy letu a Radiotelefonie.
Teoretická výuka probíhá formou hodinových vyučovacích bloků v učebně přímo na letišti ve Frýdlantě nad Ostravicí. Po ukončení teoretické výuky následuje přezkoušení znalostí jednotlivých vyučovaných předmětů, a to písemnou a ústní formou.
- Teoretická výuka stojí 2.500 Kč
- Individuální výuka, konzultace 180 Kč/hod
- V ceně výuky je zahrnuta „Učebnice pilota“.
Praktický výcvik pilota kluzáků
Praktický výcvik pilota kluzáků se provádí dle schválené osnovy Aeroklubu Frýdlant n. O, se kterou se seznámíte po ukončení teoretické části výcviku. V úvodu výcviku absolvujete pozemní přípravy, které zahrnují praktické informace o kluzáku L-13 “Blaník” na němž výcvik probíhá, padáku, obsluze navijáku, obsluze vlečného zařízení letounu a v neposlední řadě praktický nácvik důležitých úkonů v kabině kluzáku.
Pak už vás čeká seznamovací let s instruktorem a další plnění jednotlivých cvičení v daném pořadí. Přejít k dalšímu cvičení je možné až po zvládnutí úlohy a schválení instruktorem. Po splnění celé výcvikové osnovy proběhne teoretická a praktická pilotní zkouška s inspektorem Úřadu pro civilní letectví ČR. Výcviková osnova umožňuje výběru ze dvou variant výcviku, v každé z nich je stanovena minimální letovou doba a počet startů k jejich splnění.
Výcvik dle této osnovy je prováděn kombinací nácviků vzletů za navijákem a vzletů v aerovleku – za vlečným letounem.
Doporučený počet letů dle této osnovy je cca 110 vzletů, z toho cca 90 vzletů za navijákem a 20 vzletů v aerovleku.
Předpokládaná celková letová doba na větroni je cca 20 hodin, z toho cca 1/2 s instruktorem.
Z dlouhodobé praxe však vyplynulo, že uvedené počty vzletů a letových hodin nemusí být vždy dostatečnou zárukou pro získání dovednosti a znalostí při přezkoušení před samostatnými lety, nebo při absolvování pilotní zkoušky. Jsou však i případy, kdy se žáci dostali k samostatným letům a následně i pilotním zkouškám při nižším náletu hodin. Samozřejmě toto vše platí pouze při dodržení pravidelnosti a vyšší intenzitě výcviku (např. každá sobota a neděle), kdy není nutné opakovat již splněná cvičení z důvodu dlouhé přestávky v létání.
Cena tohoto typu výcviku je cca 25 – 35.000,-Kč.
Kalkulace letových nákladů
Skutečné náklady výcviku se odvíjejí od spotřebovaných letových hodin kluzáku, navijákových startů a minut aerovleků. Před zahájením výcviku zaplatí každý pilot-žák zálohu na letové náklady, ze které se průběžně odečítají skutečně spotřebované (odlétané) letové náklady. Při snížení množství finančních prostředků pod stanovenou mez je pilot-žák povinen předplatit si další částkou svou následující letovou činnost.
Aktuální ceny letových nákladů základního výcviku platné od 1.1.2013:
- Kluzák L-13 Blaník a L-23 Super Blaník – 390 Kč / hodina
- Aerovlek za vlečným letounem – 70 Kč / minuta
- Navijákový start – 60 Kč / start
Vyzkoušejte si let na vlastní kůži
Než začnete s výcvikem, bude nejlepší si vše vyzkoušet.